کد مطلب:516 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:412

احکام مسکرات
س 301: آیا مشروبات الكلی نجس است؟





مشروبات مست كننده بنا بر احتیاط نجس است.





س 302: آب انگوری كه با آتش جوشیده شده و دو ثلث آن كم نشده است، ولی مست كننده نیست، چه حكمی دارد؟





خوردن آن حرام است، ولی نجس نیست.





س 303: گفته می شود كه اگر مقداری غوره برای گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن یك یا چند حبه انگور باشد، آنچه بعد از جوشاندن باقی می ماند، حرام است. آیا این سخن صحیح است؟





اگر حبه های انگور بسیار كم باشد و آب آن در آب غوره مستهلك شود، به طوری كه آب انگور بر آن صدق نكند، حلال است. ولی اگر حبه های انگور به تنهائی به وسیله آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است.





س 304: امروزه از الكل كه در واقع مسكراست برای ساخت بسیاری از داروها بخصوص داروهای نوشیدنی، عطرها بویژه انواع ادكلن هائی كه از خارج وارد می شوند، استفاده می كنند. آیا به افراد آگاه یا جاهل به مسأله اجازه خرید و فروش و استفاده و بهره گیریهای دیگر از آنها را می دهید؟





الكل هائی كه معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات مست كننده باشند، محكوم به طهارت هستند، و خرید و فروش و استعمال مایعاتی كه با آنها مخلوط شده اند اشكال ندارد.





س 305: آیا استفاده از الكل سفید برای ضد عفونی كردن دست و لوازم پزشكی مثل دماسنج و غیر آن به خاطر استفاده از آنها در امور پزشكی و درمان توسط پزشك یا تیم پزشكی جایز است؟ الكل سفید همان الكل پزشكی است كه قابل نوشیدن هم هست، و فرمول آن C2HOOH است، آیا نماز خواندن با لباسی كه یك یا چند قطره از این الكل بر آن ریخته شده، جایز است؟





اگر از الكلی باشد كه در اصل مایع نیست، هر چند مست كننده هم باشد، محكوم به طهارت است و نماز با لباسی كه با این الكل برخورد كرده صحیح است و احتیاجی به تطهیر ندارد. ولی اگر از الكل مایع بالاصالة و بر حسب تشخیص اهل فن مست كننده باشد، نجس است و نماز با بدن یا لباسی كه با آن برخورد كرده، موقوف بر تطهیر است؛ لیكن استفاده از آن جهت ضد عفونی كردن ادوات پزشكی و مانند آن اشكال ندارد.





س 306: ماده ای است به نام «كفیر» كه در صنایع غذائی و داروسازی كاربرد دارد. هنگام تخمیر 5% یا 8% الكل در ماده بدست آمده بوجود می آید. این مقدار الكل سبب هیچ نوع مستی در مصرف كننده نمی شود. آیا از نظر شرعی استفاده از این ماده مانعی دارد یا خیر؟





اگر الكل موجود در ماده به دست آمده فی نفسه مست كننده باشد، بنا بر احتیاط نجس و حرام است، هر چند به علت كمی آن و مخلوط شدن با ماده به دست آمده، نسبت به مصرف كننده مسكر نباشد، ولی اگر شك داشته باشیم كه فی نفسه مست كننده و یا در اصل مایع است، حكم متفاوت می شود.





س 307: 1 - آیا الكل اتیلیك نجس است یا خیر؟ (ظاهرا این الكل در همه مست كننده ها وجود دارد و سبب مستی است).

2 - ملاك نجس بودن الكل چیست؟

3 - روشی كه مست كننده بودن مشروب را ثابت كند، كدام است؟





1 - هر یك از اقسام الكل كه مست كننده و در اصل مایع باشد، نجس است.

2 - ملاك نجاست الكل این است كه مست كننده و در اصل مایع باشد.

3 - اگر خود مكلّف یقین نداشته باشد، خبردادن اهل خبره مورد اطمینان كافی است.





س 308: نوشابه های موجود در بازار كه بعضی از آنها مانند كوكاكولا و پپسی كولا و... در داخل تولید می شوند و گفته می شود كه مواد اصلی آنها از خارج وارد می گردد و احتمال دارد از الكل در آنها استفاده شده باشد، چه حكمی دارد؟





پاك و حلال است، مگر این كه مكلّف شخصا یقین حاصل كند كه آنها با الكل مست كننده ای مخلوط اند كه در اصل مایع است.





س 309: آیا اساسا هنگام خرید مواد غذائی، لازم است تحقیق شود كه فروشنده یا سازنده غیر مسلمان كالا آنها را لمس كرده و یا در ساخت آنها الكل بكار برده است یا خیر؟





سؤال و تحقیق لازم نیست.





س 310: اینجانب اقدام به ساخت «اسپری اتروپین سولفات» كرده ام كه الكل نقش اساسی در تركیب فرمول داروئی آن دارد، به طوری كه اگر الكل به تركیب مذكور اضافه نشود، ساخت آن اسپری ممكن نیست و از جهت عملی هم این اسپری ضد گازهای شیمیائی و جنگی اعصاب است كه برای محافظت از نیروهای اسلام در برابر آنها كاربرد دارد. آیا از نظر جنابعالی استفاده از الكل به ترتیب مذكور در صنعت داروسازی، شرعا جایز است؟





اگر الكل مست كننده ای باشد كه در اصل مایع است، نجس و حرام است، ولی استفاده از آن به عنوان دارو در هیچ یك از حالات اشكال ندارد.